Bieganie to pasja wielu osób, które lubią aktywność i chcą zadbać o swoje zdrowie. Okazuje się, że niekiedy podczas biegania borykamy się w kolką. Warto zatem dowiedzieć się, jak można temu przeciwdziałać i co zrobić wtedy, gdy ból się pojawi. Nieprzyjemny skurcz pod żebrami z pewnością utrudnia czerpanie radości z aktywności na świeżym powietrzu. Dlaczego łapie kolka podczas biegania? Co zrobić w takiej sytuacji? Jak pozbyć się kolki podczas biegania?

Kolka podczas biegania

Faktem jest, że kolka podczas biegania pojawia się znienacka i dotyczy wielu biegaczy. Najczęściej pojawia się wtedy, gdy nieprawidłowo oddychamy lub mamy stany chorobowe w organizmie. Poza tym, występuje także przez złą dietę. Dlaczego łapie kolka podczas biegania? To pytanie nurtuje wiele osób. Długodystansowcy przynajmniej raz w życiu zmagali się z tą dolegliwością. Ostry ból pojawia się pod żebrami, najczęściej po prawej stronie. Zazwyczaj zmusza nas do zwolnienia tempa i może także uniemożliwić dalszy jogging. Kłucie ustępuje najczęściej niedługo po zakończeniu aktywności. 

Pamiętajmy o tym, że kolka podczas biegania z prawej strony może wiązać się ze zbyt wczesnym wyjściem na trening po spożytym posiłku. Nie powinniśmy jej mylić z jelitową kolką, powstającą po posiłku przez skurcz jelit. Cały czas trwają spekulacje nad tym, co wpływa na powstanie kolki podczas biegania. Najczęstszymi przyczynami w tym wypadku są:

  • Niezachowanie odpowiedniej przerwy między posiłkiem a aktywnością
  • Nieprawidłowa dieta
  • Napięcie mięśni brzucha, wzdęcia i stany chorobowe
  • Stres
  • Wady postawy
  • Urazy różnego rodzaju
  • Brak rozgrzewki przed biegiem
  • Nieprawidłowy oddech
  • Niedostosowanie organizmu do danego wysiłku
  • Przerost mięśni przewodu pokarmowego, zrosty w jamie brzusznej itp. 

Warto wiedzieć, że to jedne z wielu przyczyn ataków kolki. Ich wystąpienie może pojawić się u każdego, zarówno u zawodowca, jak i początkującej osoby. Jeśli dolegliwości bólowe tego typu dotykają nas często, nie można ich bagatelizować. Dobrym rozwiązaniem jest wizyta u lekarza i przeprowadzenie badań. Być może to znak, że w organizmie rozwija się jakaś choroba. Nie zawsze jednak kolka podczas biegania wskazuje na poważne schorzenia. 

Kolka przy bieganiu – jak zapobiegać?

Co zrobić, żeby kolka nie złapała podczas biegania? Wiemy już, że kolka przy bieganiu może dotyczyć wielu sportowców. A jak można jej zapobiegać? Istnieje kilka wskazówek, które pozwolą nam zniwelować ryzyko wystąpienia kolki. Przede wszystkim zadbajmy o nawodnienie organizmu. Dużo wody warto pić na kilka godzin przed biegiem, ograniczając jej spożycie na dwie godziny przed wyjściem. W efekcie zmniejszymy wzdęcia żołądka i ograniczymy ryzyko ucisku na otrzewną. Poza tym, zapomnijmy o spożywaniu ciężkich posiłków przed bieganiem. Konieczne jest utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi za pomocą lekkich przekąsek. Sprawdzają się batoniki zbożowe i banany. 

Co jeszcze jest ważne? Sportowcy powinni pamiętać o wzmacnianiu mięśni głębokich. Ma to duży wpływ na zwiększenie wydajności i zapobieganie kolkom podczas biegania. Wystarczy postawić na początku chociaż na 10 minut siłowego treningu przez 2-3 razy w tygodniu. Ponadto, spore znaczenie ma zadbanie o odpowiednią rozgrzewkę. Warto przez kilka/kilkanaście minut przygotowywać swój organizm do wzmożonego wysiłku. Dzięki temu kolka podczas biegania nie będzie nam straszna. 

Jak pozbyć się kolki podczas biegania?

Bez względu na to, czy atakuje nas kolka podczas biegania z lewej strony, czy też z prawej, chcemy się jej jak najszybciej pozbyć. Sportowcy zmagający się z kolką nie muszą od razu rezygnować z treningu. Na początku warto trochę zwolnić tempo i wykonać ucisk palcami na bolesne miejsce. Poza tym, pomocne jest rytmiczne wciąganie i wyciąganie brzucha. Jeśli to nie pomaga, konieczne jest przejście do spokojnego chodu lub zatrzymanie się. Każdy biegacz ma swój sposób na zwalczanie kolki podczas biegania. 

Silna kolka podczas biegania odbiera nam siły. Pamiętajmy o tym, aby w żadnym wypadku nie siadać i nie kucać. Gdy atak bardzo nam dokucza, możemy pochylić się, przybliżając głowę do kolan. Następnie powoli i równomiernie łapiemy powietrze. Co jeszcze może zmniejszyć dolegliwości bólowe? Niektóre osoby zatrzymują się, wyciągają ręce do góry i nabierają powietrza. Potem je wypuszczają, zginając się w stronę bolącego miejsca. Okazuje się, że większość metod bazuje na odpowiedniej pracy z naszym oddechem. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest ćwiczenie przepony także poza treningami. To wpływa na zmniejszenie częstotliwości pojawiania się silnej kolki. Musimy także mieć na uwadze to, aby nawodnić się po treningu – sięgnijmy po napoje izotoniczne lub zwykłą wodę. 

Podsumowując warto zauważyć, że skurcz pod żebrami wpływa na pogorszenie jakości treningu. Niestety może on dotyczyć wielu biegaczy i pojawia się w niespodziewanych momentach. Warto zatem stosować powyższe wskazówki, dzięki którym zapobiegniemy nawrotom kolki i pozbędziemy się jej jak najszybciej w trakcie aktywności fizycznej. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *